رئیس سازمان حفظ نباتات خبر داد: امحاء ۷۰ درصد باغ‌های بادام و گردو در فردوس و سرایان

دکتر محمدعلی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از لزوم امحاء ۷۰ درصد باغات بادام و گردو در فردوس و سرایان به علت وجود آفات کرم خراط خبر داد.

رئیس سازمان حفظ نباتات درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خراسان جنوبی اظهار کرد: حفظ نباتات یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که باید در باغات و مزارع خراسان جنوبی انجام شود.
وی با اشاره به سفر یک روزه به شهرستان‌های فردوس و سرایان تصریح کرد: وضعیت باغات بادام و گردو به علت وجود آفات کرم خراط در بحران واقعی است.
رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه توسعه باغات در گذشته ضرر زیادی به منابع آب کشور و زمین زده است، افزود: تغیرات اقلیمی و سهم دریافت آب به درختان کاهش یافته است و بحران به علت طوفان آفات در باغات به جد باید بررسی شود.
باغستانی با اشاره به اینکه باغات درگیر شده با آفات به سه دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: دسته اول باغاتی هستند که به میزان ۷۰ درصدخسارت دیده‌اند، دسته دوم باغاتی که هستند حدود ۵۰ درصد خسارت دیده‌اند و دسته سوم باغاتی هستند که حدود۲۰ درصد خسارت دیده اند.
وی با اشاره به اینکه این آفات در دراز مدت به باغات دیگر نیز خسارت خواهد زد، گفت: این آفت تا منابع موجود و مواد غذایی اصلیش تمام نشود به باغات زرشک و عناب هجوم نخواهند برد ولی باید هشدار را جدی بگیرید و چاره‌ای اندیشند.
رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به راه‌های جلوگیری از پیشروی این آفات اظهار کرد: در ابتدا باید باغات دسته اول و دوم امحاء شوند و اگر این باغات ازبین نروند امکان دارد به باغات دیگر هجوم آورند.
باغستانی تاکید کرد: مسئولان استان باید طرح مدیریتی این باغ‌ها و امحاء آنها را در دستور کار خود قرار داده و نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های مربوطه و کشاورزان است.
وی با بیان اینکه این آفات به اصطلاح آفت خصوصی کشاورزان گفته می‌شود، افزود: ولی بعضی از کشاورزان به دانش کافی دسترسی ندارند و باغات را رها کرده و باید مسئولان به فکر حفظ این باغات باشند.
رئیس سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: تغیرات اقلیمی در دنیا و کشور صورت گرفته که در ایران ۱۱شهرستان به کرم خراط دچار شده‌اند ولی در خراسان جنوبی یک بحران واقعی است.
وی ادامه داد: اکنون باید به حفظ باغات سالم موجود پرداخت و با شرایط خشکسالی و کمبود آب در استان گسترش باغات به صلاح نیست.
باغستانی با اشاره به اینکه برای سلامت غذایی در حال حاظر نمی‌توان سم را از باغات حذف کرد، یادآور شد: تا آفت در مزارع وجود دارد نمی‌توان سم را از باغات حذف و باید سم را برنامه‌ریزی شده استفاده کرد.
وی با اشاره به برنامه‌های بلند مدت در سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم‌های کشور که از نبود سم خوب و مرغوب محروم بودیم این سازمان تلاش دارد سلامت غذای برای مردم فراهم کند.

منبع خبر: خبرگزاری ايسنا